از طنین عاشقانههای گروه رستاک تا گامهای بازیگر مجید دلبندم به سوی کارگردانی/ صمدی از علاقه مردم به داستان زندگی شهید بابایی میگوید
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۳۲۲۵۲۲
خبرگزاری میزان- عرصه فرهنگ و هنر در هفته گذشته شاهد روی دادن اتفاقهای مختلفی از طنین عاشقانههای گروه "رستاک" گرفته تا گامهای بازیگر مجید دلبندم به سوی کارگردانی و صحبتهای یداله صمدی کارگردان سریال "شوق پرواز" از علاقه مردم به این اثر تلویزیونی بود.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در گزارش زیر به مهمترین رویدادهای عرصه فرهنگ و هنر در هفته گذشته میپردازیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
**گروه رستاک عاشقانههای مناطق ایران را طنینانداز کرد/ وحید اسدالهی روی صحنه برج میلاد حاضر شد
در کنسرت تابستانی گروه موسیقی "رستاک" ضمن اجرای عاشقانههای مناطق مختلف ایران، وحید اسدالهی نوازنده پیشکسوت ساز ناقاره روی صحنه برج میلاد حاضر شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، کنسرت تابستانی گروه موسیقی "رستاک" با مجموعهای از قطعههای مربوط به مناطق مختلف کشورمان در مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای برنامه قطعه پرطرفدار " هله مالی" از بوشهر و سپس قطعهای از شمال خوزستان و مربوط به شوشتر و دزفول برای مخاطبان حاضر در سالن اجرا شد. یکی از خوانندههای گروه پیش از اجرای قطعه خوزستانی به این موضوع اشاره کرد که درباره این منطقه دو روایت وجود دارد که از میان آنها روایتی که به لهجه شوشتر نزدیکتر است را روی صحنه میبریم.
در ادامه همچنین قطعههای " سکینه" و " لیلا" که به ترتیب به مناطق جنوب کرمان و خراسان مربوط میشود اجرا شد.
بهزاد مرادی یکی از خوانندههای گروه" رستاک" در اجرای تابستانی این گروه موسیقی به این نکته اشاره کرد که امشب به دلیل حضور پرشور مخاطبان، همیشه در ذهن اعضای گروه "رستاک" میماند.
مرادی افزود: در کنسرت نوروزی "رستاک" کار جالبی انجام شد که طی آن یک نظرسنجی صورت گرفت و یکی از موارد آن، معرفی اعضای گروه بود.
این هنرمند در ادامه صحبتهای خود ضمن معرفی کامل هر یک از نوازندگان گروه "رستاک"، به بیان توضیحات مختصری درباره این هنرمندان پرداخت. بر این اساس، سیامک سپهری به عنوان سرپرست گروه و نوازنده تار، فرزاد مرادی به عنوان خواننده و نوازنده سازهای زخمهای، بهزاد مرادی به عنوان خواننده و نوازنده سازهای کوبهای، اکبر اسماعیلپور به عنوان نوازنده تار، سه تار و عود، بیتا قاسمی به عنوان نوازنده قیچک باس، حامد بلندهمت به عنوان نوازنده سازهای بادی و تنی چند از دیگر هنرمندان عرصه موسیقی در گروه "رستاک" به هنرنمایی میپردازند.
**دلم برای بازیگری تنگ شده است/آنقدر آثار سینمایی بد است که ترجیح میدهم بیکار بنشینم و امیدوار باشم
بازیگر سینما و تلویزیون گفت: دلم برای بازیگری و حضور در عرصه تصویر تنگ شده، اما نمیخواهم با یک اثر بد و بی کیفیت بعد از دو سال با مخاطبان دیدار کنم.
نگین صدقگویا بازیگر عرصه تلویزیون و سینما در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: این روزها کیفیت مجموعههای پیشنهادی کاهش پیدا کرده و در چنین موقعیتی ترجیح میدهم در اثری حضور پیدا نکنم.
وی ادامه داد: در مورد آن دسته از آثار سینمایی خوبی که شاید تعدادشان به اندازه انگشتان دست باشد، باید گفت یکسری افراد خاص در این فیلمها بازی میکنند البته گاهی وقتها و در مواردی معدود، چهرههای جدیدی در این فیلمها حضور پیدا میکنند.
بازیگر سریال " به کجا چنین شتابان" تصریح کرد: در چنین شرایطی وقتی فیلمنامه آثار پیشنهادی را مطالعه میکنم، آن متن در همان لحظه هم توجهم را جلب نمیکند چه برسد به اینکه بخواهم در آن اثر به ایفای نقش بپردازم.
وی در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: دلم برای بازیگری و حضور در عرصه تصویر تنگ شده، اما نمیخواهم با یک اثر بد و باکیفیت سطح پایین بعد از دو سال با مخاطبان دیدار کنم. آخرین اثر تلویزیونی که در آن حضور داشتم، "ساعت صفر" نام داشت که در ماه رمضان دو سال قبل پخش شد.
**مجید صالحی با 6 فیلم در انتظار اکران/بازیگر مجید دلبندم بزودی کارگردان میشود
بازیگر فیلم "چراغهای ناتمام" گفت: با برخی از دوستان در حال نگارش چندین اثر هستم و اگر شرایط مهیا شود امسال به احتمال بسیار زیاد اولین فیلم خود را کلید خواهم زد.
مجید صالحی بازیگر سینما و تلویزیون که سال گذشته با فیلم "چراغهای ناتمام" در نقشی متفاوت ظاهر شده بود، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص فعالیتهای اخیر خود در عرصه سینما گفت: فیلمنامههای فراوانی هم جهت بازی و هم برای کارگردانی در سینما و تلویزیون به من پیشنهاد شده که فعلاً در حال بررسی آنها هستم. البته در این میان هنوز هیچ اثری مرا برای اولین تجربه کارگردانیام در تلویزیون وسوسه نکرده است.
بازیگر سریال "سه در چهار" درباره امکان حضور خود به عنوان کارگردان تلویزیون افزود: کارگردانی برای من اتفاق جذابی است و طی سال گذشته بسیاری از دوستان هم در تلویزیون و هم در سینما به من پیشنهاداتی برای کارگردانی دادهاند اما هنوز هیچ فیلمنامهای نبوده که نظر مرا برای کارگردانی جلب کند. حتی اوایل امسال صحبتی جدی برای کارگردانی یک سریال نوروزی داشتم اما بنا به دلایلی و همچنین زمان کوتاه ساخت نتوانستم اولین تجربهام را در تلویزیون رقم بزنم.
وی با اشاره به جذاب بودن چالش کارگردانی، دغدغههای خود در قبال کارگردانی را اینگونه تشریح کرد: دغدغههای زیادی برای ساخت اولین فیلمم دارم اما ژانر آن اثر برای من تفاوت چندانی ندارد. اگر فیلمنامه خوب پیشنهاد شود چه در ژانر کمدی و چه در ژانر جدی آن را خواهم ساخت. هماکنون با برخی از دوستان در حال نگارش چندین اثر هستم و اگر شرایط مهیا شود امسال اولین فیلم خود را کلید خواهم زد اما اگر هم شرایط جور نشود عجلهای برای ساخت آن ندارم.
**عمو پورنگ این روزها چه میکند؟
در گزارش زیر به جدیدترین فعالیتهای "عمو پورنگ" پس از پایان فصل دوم مجموعه تلویزیونی "محله گل و بلبل" میپردازیم.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، داریوش فرضیایی یا همان "عمو پورنگ"بچههای ایران زمین این روزها و با تمام شدن فصل دوم مجموعه تلویزیونی "محله گل و بلبل" مشغول انجام دادن بخشی از فعالیتهای شخصی مربوط به خود است.
فصل دوم مجموعه "محله گل و بلبل" در اردیبهشت ماه سال جاری به پایان رسید و قسمتهای ضبط شده این مجموعه نیز پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به پخش خود پایان داد.
در گفت و گویی که خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان چندی پیش با نعیمه نظام دوست بازیگر نقش "مامان نیاز" در مجموعه تلویزیونی "محله گل و بلبل" ترتیب داده بود، به این موضوع اشاره شد که با توجه به درخواست بیشمار علاقمندان به این مجموعه امکان تولید فصل سوم آن وجود دارد.
نظام دوست همچنین به این نکته اشاره کرده بود که در صورت تولید فصل سوم این مجموعه، این اقدام با کمی فاصله زمانی انجام خواهد شد چرا که گروه سازنده پس از پایان ضبط فصل دوم این اثر به زمانی برای استراحت نیاز دارند.
"عمو پورنگ" در روزهایی که روی آنتن تلویزیون نیست، فعالیتهایی مانند سر زدن به کودکان بیمار بستری شده در بیمارستانها و همچنین سفر کردن به نقاط مختلف را در برنامه اش قرار میدهد.
داریوش فرضیایی همچنین چند روز قبل جشن تولد خود را جشن گرفت و بچههای ایران زمین تولد عموی مهربانشان را به او تبریک گفتند.
**سینمای بفروش ایران شبیه سریالهای ترکیهای شده است/آب انبار خانهشان را سالن تئاتر کردهاند/اوضاع تئاتر ایران فلاکتبار است
بازیگر سریال "ولایت عشق" گفت: متاسفانه فرهنگسازی حال حاضر همه و همه به نقش اولهای دختر و پسر ختم میشود. کل داستان دیدار یک پسر که از قضا خوشگل با یک دختر شده و حالا در هر فیلمی رنگ و لعابش فرق میکند.
اکبر زنجانپور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص کاهش تولید آثار تاریخی و مذهبی در سینما گفت: به نظر من تولید آثار تاریخی در سینما بسیار هزینه بردار است و تهیهکننده خصوصی از پس آن بر نمیآید. این گونه کارها باید همه جوره از سوی نهادها و دولت حمایت شوند تا تهیهکنندگان بتوانند به سمت تولید آثار تاریخی بروند.
وی درباره کمکاری هم نسلان خود در عرصه بازیگری افزود: من آرزویم این است که کار خوب تولید شود و در آن بازی کنم. یک بار به دنیا آمدهام و آن یک بار هم رو به پایان است و فعلاً باید بیکار بنشینم تا به دنیای دیگری بروم. این درست نیست که من و همنسلان من بیکار باشیم چون فارغ از اینکه من بازیگر باید کار کنم، آنها میتوانند از تجربیات امثال ما استفاده شود.
بازیگر سریال ولایت عشق درباره سختگیری خود در انتخاب نقش تاکید کرد: من نمیتوانم هر نقشی را بازی کنم و باید در قبال آثاری که انتخاب میکنم مسئول باشم. یک بازی خوب و متعهدانه میتواند از کار تاریخی گرفته تا آثار اجتماعی را شامل شود، اما کلاً این روزها کار خوب کم شده است. در حال حاضر اکثر آثار تولیدی سینما گذری است یعنی بدون وقت گذاشتن و تفکر ساخته میشود و میگویند حالا این صحنه را بگیریم تا ببینیم چه میشود. خب من نمیتوانم در چنین آثاری که بدون تفکر ساخته میشوند بازی کنم.
**همه مردم داستان زندگی شهید عباس بابایی را دوست داشتند/چرا برای ادامه ساخت سریالهایی مانند شوق پرواز سراغم نیامدند
کارگردان سریال "شوق پرواز" گفت: در سریال "شوق پرواز" رابطهای عمیق و صمیمی بین مردم برقرار کردم و با برخورداری از فصاحت سعی کردم از مبالغه پرهیز کنم و به همین خاطر مردم داستان زندگی شهید عباس بابایی را دوست داشتند.
یداله صمدی کارگردان سریال تلویزیونی "شوق پرواز" در سالروز شهادت شهید عباس بابایی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: تصور میکنم هر فردی با هر سلیقهای باید سریال "شوق پرواز" را تماشا کند حال چه اخلاق گرا و چه میهن پرست باشد و چه ویژگیهاب دیگری داشته باشد.
وی ادامه داد: در سریال "شوق پرواز" همه چیز وجود دارد و نکتهای که باعث علاقمندی خانوادهها به این مجموعه شد ، این بود که عباس خانوادهاش را دوست داشت و ما هم در این سریال به خانواده شهید بابایی پرداخته بودیم.
کارگردان سریال "شوق پرواز" تصریح کرد: همچنین از دیگر عواملی که باعث جذب جوانها به سریال "شوق پرواز" شد، این بود که ما در این مجموعه به دوره جوانی ، زندگی و همسر شهید بابایی نیز پرداخته بودیم و در این راستا زندگی جوانان خلبانی را که با همدیگر دوست بودند و رفت و آمد داشتند را به تصویر کشیده بودیم.
وی در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: به طور کلی "شوق پرواز" از ویژگیهای جالب توجهی برخوردار بود که به واسطه آنها این امکان وجود داشت که افراد نسل فعلی، نسل قبلی و نسل بعدی را نزد خود ترسیم کند. سریال "شوق پرواز" تاکنون بین سریالهای 15 سال اخیر، بیشتر از سایر مجموعه ها پخش شده است.
**پروژه حضرت موسی (ع) در بلاتکلیفی/ حضور جمال شورجه به عنوان کارگردان این اثر هنوز قطعی نیست!
با وجود صحبتهای صورت گرفته از مدتها قبل مبنی بر تولید یک سریال تاریخی و با توجه به بلاتکلیفی پروژه حضرت موسی (ع)، حضور جمال شورجه به عنوان کارگردان این اثر هنوز قطعی نیست.
جمال شورجه کارگردان و تهیه کننده عرصه تلویزیون و سینما در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: تا این لحظه پروژه "حضرت موسی (ع) " هیچ پیشرفتی نداشته است و همچنان منتظر هستیم مدیران با تصمیمگیری خود تکلیف ما را روشن کنند.
وی ادامه داد: تکلیف گروه سازنده باید در مورد کلیت روند ساخت سریال "حضرت موسی (ع) " و بودجه لازم برای تولید آن مشخص شود.
تهیهکننده مجموعه " شب دهم" تصریح کرد: به تازگی صحبتهایی از سوی مسئولان سیما مطرح شده که بر اساس آن اعلام شده هیچ تعهدی نسبت به من و آقای میرعلایی وجود ندارد و انتخاب کارگردان و تهیهکننده به شیوهای دیگر صورت میگیرد.
وی در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: در نهایت باید وضعیت ما را مشخص کنند که سریال "حضرت موسی (ع) " را تولید کنیم یا خیر، در حقیقت این روزها کمی بلاتکلیف هستیم و امیدواریم هر چه سریعتر مسیر تولید این پروژه روشن شود.
تهیه کننده فیلم سینمایی "نفوذی" یادآور شد: فیلمنامه پروژه "حضرت موسی (ع) " برای سینما نوشته نشده بلکه به عنوان سریال برای تلویزیون نوشته شده است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۳۲۲۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شنیدن ملودیهای شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حسابشده پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور میکند.
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعهای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب میشد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه میکند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترینها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژههای خود استفاده کند.
سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابونپزهای قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفتهای منصور (برادر رعنا) با او ازدواج میکند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیتهای سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته میشود. پس از سالها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود میشود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره زنده میشود.
گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژههای داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب میشوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیتهای خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.
جبار آذین منتقد چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کارهای خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سالهای بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت پردازیهای اصولی، مقبول و دیالوگهای خوب از امتیازهای مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کارهای تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعدها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهرهگیری از دکورهای تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازیهای روان از ویژگیهای «رعنا» محسوب میشود. تمام امتیازهای هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشقها، رشادتها، مبارزهها، آرمانها، تلخیها و شیرینیها بگوید و چه خوب هم در آن سالهای کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همینها «رعنا» را با تجربه اندوزیهایش در اذهان به یادگار گذاشت.
اما یکی از ویژگیهای مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب میآمد توانست یکی از مولفههای مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان میشود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در میآید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا میکند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار میدهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.
موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفههای موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روشهای نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانهای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و میکوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درستترین و علمیترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیتهای او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی میشویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترینها شوند.
طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفههای درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا میکنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی، چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده سازهای ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.
گرچه در رسانهها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است، اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد میشود، در برخی از گفتگوهای رسانهای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژهای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه میشود، اول از دست اندرکاران پروژه میخواهم که بخشهایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان میگذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام میدهم.
این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش میکند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفتگوهای رسانهای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاههای موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفهها به مواردی، چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقیها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش میکنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم، چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمیدهم.
همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمیترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که میتوان در آهنگسازی فیلمهای «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.
چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدتهای زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش میکنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزههای دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر میآید میبایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.
منبع: مهر
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی