تلویزیون بودجهای برای محله گل و بلبل پرداخت نکرد/ حلقههای بسته فیلمسازی در سینمای کودک
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۳۵۸۷۶
هنرمندان سرمایه بزرگی برای هر جامعه هستند که میتوانند در راستای اهداف مثبت و سازنده نقش پررنگی را ایفا کنند. گروه سازنده مجموعه محله گل و بلبل در همین راستا در چند سال اخیر توانسته اند جریان ساز باشند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،چندی پیش برخی عوامل برنامه محله گل و بلبل درنشستی صمیمانه در باشگاه خبرنگاران پویا حضور پیدا کردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تسنیم: فکر میکنید روندی که در حال حاظر وجود دارد برای خلق بِرَندهای جدید مناسب است؟
محمد علیپور:من فکر میکنم برای اینکه یک نفر بخواهد نوآوری انجام بدهد چندانانگیزه وجود ندارد.در بحث برندسازیبد نیست به این موضوع اشاره کنم که پخش منظم و دقیق یک برنامه در تلویزیون میتواند به برند شدن خیلی کمک کند. در حال حاضر هم تلویزیون دو سه برنامه پرمخاطب دارد که یکی از دلایل موفقیت آنها همین سر ساعت بودن پخششان است.
آقاجانزاده:پخشبرنامه ما متاسفانه ساعت دقیقی نداشت. با اینکه خودمانتولیدکننده بودیم ساعت پخش را گم میکردیم. یک روز ساعت 5:30 و یک روز 6:45 پخش میشد.
تسنیم: آیا در سازمان صدا و سیما سیستمی وجود دارد تا برای گروههای کودک فکر سازی کند و نقشه راه معین سازد یا اینکه کاملاً این موضوع بر عهده گروه سازنده است؟
آقاجانزاده:ما دو گروه روانشناس داریم، یک نفر روانشناس گروه خودمان است و یک نفر هم مشاور محتوا است که این مسئله کمتر در تلویزیوناتفاق میافتد. روانشناس مشکلات روانشناسی کودک مانند خجالتی بودن و غیره را برای نویسنده شرح میدهد و نویسنده داستان آن را طراحی میکند. اگر دقت کنید موضوعاتروانشناختی مطرح شده به صورت تیپ سازیدر مجموعه نمود پیدا کردهاند. مثلاً شخصیت نانوا خجالتی است و یایکی دیگر از شخصیتها ترسو است.
تسنیم: به نظر شما بزرگترین آفت مدیران فرهنگی چیست؟
آقاجانزاده:بزرگترینآفت همۀ مدیران فرهنگی و سیستم فرهنگی این است که گوش نمیدهند ولی همه سخنران هستند. مثلاً قرار نیست که وقتی مدیری به یک جلسه میآید تنهاسخنران آن مجلس باشد، بلکه باید بیشتر شنونده دست اندرکاران آن حوزه باشد. اصلاً نمیفهمم چرا در جلساتِ بزرگ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هر مدیریرا دعوت میکنند، باید در مورد همه چیز صحبت کند !
تسنیم: شما برای ساخت برنامه محله گل و بلبل حامی مالی داشتید، در این مورد بیشتر توضیح میدهید؟
آقاجانزاده:ما داریم کار خودمان را میکنیم. پول هردو سری «محله گل و بلبل» را خودمان آوردیم. تلویزیون بودجهای برای این مجموعه نداد و همه هزینهها با حامی مالی تامین شد.ما یک کار فرهنگی که در شان تلویزیون باشد انجام دادیم کهبیننده هم داشت و البته خرج چندانی هم روی دست تلویزیون نگذاشتیم. حتی تلویزیون با توجه به مخاطبان گسترده «محله گل و بلبل»، از آگهی های بازرگانی منافع مالی فراوانی داشته است. به همین خاطر بود کهرئیس سازماندستور دادبه موقع به کارهای ما رسیدگی شود. ولی متاسفانه در عمل آن چیزی که ما انتظار داشتیم اتفاق نیفتاد. مثلاً با گذشت سه ماه از پایان کار، هنوز این مجموعهارزیابی نشده است. مگر ارزیابی چقدر کار دارد؟ چرا ما را اینقدر معطل میکنید؟!
من دوست دارم اینجا به خبرگزاری شما هم یک انتقاد وارد کنم، چرا برای حوزه کودک و نوجوان هیچ خبرنگارینمیگذارید که فرضاًپیگیر کتاب کودک باشد؟ از طرف دیگر به هر کسی اجازه ورود برای ساخت در حوزه کودک داده نمیشود. من یکباربه آقای رضا داد گفتم چرا شما وقتی میخواهید فیلمی در سینمای کودک بسازید فقط دنبال این هستید که سینماگران بیایندبسازند؟ یکدایره بسته ای ایجاد شده که به هر کارگردانیاجازه فیلم سازی داده نمیشود. من 20 سال است که در تلویزیون کار کردم و دو سریال 90 قسمتیِ نمایشی پربیننده داشتم. چرا من نباید اجازۀ تولید سینمایی داشته باشم ولی یک سرمایهدار و یک پولدار بتواند این کار را انجام دهد؟! یک پولدار دو بار که پول بگذارد دفعه سوم تهیه کننده میشود ولیمن که 20 سال است در تلویزیون کار کردم اگر بخواهم یک فیلم سینمایی کودک کار کنم به من اجازه نمیدهد، من فرهنگیترم یا او؟ بودجهای که من صرف دو سریال 90 قسمتی کردم اندازۀ 10 تا فیلم سینمایی است انگار 10 فیلم سینمایی ساختم.
یک زمانی به این شکل نبود. مثلاً خانم طائرپور از کجا آمده؟ در گذشته تهیهکننده مجموعههاییمانند«خاله قورباغه» در تلویزیون بود، ولی توانست سینمایی هم بسازد. اینها دغدغه داشتند و فرهنگ را میشناختند و رشد هم کردند. ولی امروز گویی شرایط فرق کرده است!
من نمیتوانم با اوضاعی کهدر چرخه اکران در حال حاضر وجود دارد کار بسازم. اینجا خوب استسینمایی پر بازیگر«پیشونی سفید» که کار آقای سیدجواد هاشمی است را مثال بزنم. این فیلم با اینکه به نظر من کار ارزشمندی بود، در اکرانبلایی به سرش آوردند تا نابود شد. در حالی«پیشونی سفید»پرتماشاگرترین سینمایی جشنواره کودک و نوجوان اصفهان بود.این سینمایییک کار موزیکال و خوب بود که اگراکران درستی به آن میدادند میتوانست در گیشه موفق باشد.
من از همین الان دغدغۀ اکران دارم که چه کسی کار من را تنظیم میکند؟ همانطور که میدانیدکار کودک به خاطر فرم فانتزیش سختتر است. من با چه تضمینی میتوانم در این راه سختسرمایهگذاری و هزینه کنم؟ این سختیها حتی در نوع تعامل با گروه هم در زمان فیلمبرداری وجود دارد. فرضاً خیلی باید مواظب بود که در لوکیشن کلمه نامناسبی در حضور کودکان گفته نشود چه برسد به اینکه در محتوای فیلم عبارت نامناسبی به کاربرده شود.
تسنیم: شما دغدغه کودک دارید و این دغدغه به غیر از مجموعههای تلویزیونی در فعالیتهای دیگرتان هم مشاهده میشود.مثلاً سال 89 شما یک جریان با هدف نوع دوستی به راه انداختیدکههنوز بازتابهای آن وجود دارد. در مورد علتهای بوجود آمدن این جریان کمی توضیح دهید.
فرضیایی:این ابتکار برای آقای حبیب احمدزاده بود. موضوع استفاده از افرادی است که پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری دارند.عمو پورنگ در قاب تلویزیون این مشخصه را دارد. خوشبختانه پل ارتباطی من با قلبها برقرار شده است و میتوان از این موضوع برای کارهای مثبت استفاده کرد.در این قضیه نیز آدمهای خوب مانند حبیب احمدزاده آمدند و خالق این طرح بودند. علت درخواست همکاری وی از ما این بود که عمو پورنگنمادی از حضور بچهها است. در حقیقت از یک عنصر جریانساز یا تاثیرگذار مانند عمو پورنگ استفاده شد تا حلقه اتصالی برای بچه های ایرانی و عراقی باشد.
در گذشته از اینگونه برنامهها بیشتر داشتیم.ما عمو پورنگ را محدود به تهران نکردیم، چندین مورد در خارج از تهران و مناطقی ماننداهواز، سوسنگرد برنامه های اینچنینی به اجرا درآوردیم. گوییآن زمان جایگاههاو استفاده از افراد درست بود. همه چیز تعریف داشت و حتی گروه کودک شبکه یک ابهتداشت.
این موضوعات باعث شد تا من در عرصۀ فضای مجازی و جاهای دیگر هم به این باور برسم که عمو پورنگ باید تاثیر مثبت و درازمدت در آینده داشته باشد. اما سوال اینجا است که آیا مسئولین هم به استفاده از این عنصر اثر گذار فکر کردهاند؟چرا هنرمندانی که این قدرت اثر گذاری را دارند به راحتیرها میشوند؟ برنامههای ما تاثیرگذار است،اگر اینچنین نبود مخاطب آن را نگاه نمیکرد.
بر همین اساس من فکر میکنم آدمهای تاثیرگذار باید تعریفی داشته باشند و برایشان برنامهریزی شود. چند وقت پیش نزدمعاونت سیما بودیم. آقای میرباقریگفت اگر چنین آدمی را آن طرف مرز داشتند از این پتانسیل چه استفادههایی که نمیکردند؟
تعریف موضوعاتی مانندهمیاری، دوستی و نوعدوستی در همه جای دنیا یکسان است و همچنینکودکان نیز در همه جا معصوم ودوستداشتنی هستند.در برنامه سال 89 ما میخواستیمبادنیای پاک و ساده و بدون جنگ کودکان، صلح و دوستیراترویج کنیم. چه اشکالی دارد از عمو پورنگ استفاده شود؟ باید به موضوع استفاده از چهره ها برای اهداف مثبتگسترده تر نگاه کنیم. من چند وقت پیش کشور فندلاند بودم. آنجا خانمی24 ساله با یک حجاب خیلی خوب،من را دید و گفت وقتی هشت سالش بوده در مسابقه تلفنی برنامه پورنگ شرکت کرده است. این خانوم همچنین از من تشکر کرد و گفت:شما به من یاد دادیدهمیشه دست مادرم را ببوسم و در زندگی صداقت داشته باشم. آن تفکر و این تاثیرگذاری در آن سوی دنیابرای من جالب بود.
احمد علیپور:در گذشته احساس میکردیم کارمان دیده میشود.مثلاً درسالگرد حادثه بم ما به آنجا رفتیم. یک ورزشگاهی در آن شهر وجود داشت و با وجود کمبود امکانات در آن شرایط،پر از جمعیت شد. تصور کنیدبعد از سالگرد یک فاجعه ما به آنجا رفته بودیم تاشعر بخوانیم و جمعیت را شاد کنیم. اکثر بچههای حاضر در آن جمعیت پدر، مادر یا دیگر عزیزانشان را از دست داده بودند و از این جهت داغدار بودند. میتوانم به جرات بگویم که اولین گروهی که بهآن شهر رفت و پیام آور امید، شادی و زندگی شد گروهما بود.تمام مقامات آن شهر میگفتند این اولین بار است که کسی آمد و اینچنین از او استقبال شد.چرا که تا قبل از رفتن ما در شهر بم مدام عزاداری بود. ولی ما با این نگاه فرهنگی به آنجا رفتیم تا روحیۀ بچهها را تقویت کنیم. متاسفانه این جریانها چون سیستماتیک نیست برنامۀ مشخصی ندارند تنها به صورت جرقههای کوچک خودش را نشان میدهد.
آقاجانزاده: ما حتی رکورددار بزرگترین جشن خیابانی ایران هستیم. چند سال پیش در میدان نقش جهان اصفهان جشنی بزرگ با محوریت عمو پورنگ برپا کردیم. یا در تهران در روز عید فطر و نیمه شعبان یک میلیون و دویست هزار نفر در میدان آزادی جمع شدند. یادم هست سردار طلاییکهفرمانده انتظامی وقت تهران بود گفت: ما تا به حالچنین جشنهایی نداشتیم.
راجع به اینگونه برنامه ها به نظر میرسد مسئولین هم دیگر حال ندارند. در جشنواره کودکاصفهان از ما تقاضا کردند یک جشن بزرگ در سالن 25 هزار نفری برگزار کنیم ولیدر آخرین لحظه گفتند به خاطر بحث امنیتی پیش آمده در تهران، مجبوریم برنامه راکنسل کنیمو بنابراین جشنی هم برگزار نشد.
این جشنها در سالم سازی محیط زندگی تاثیر بسیار زیادی دارد.مثلاً در سوسنگردجشنی به مناسبتآزادسازی این شهر گرفتیم.مسئولان عالی رتبه آن شهر بعدها به ما گفتند پس از اینجشن فرمانده سپاه سوسنگردمحبوبترین شخص شهر شد.
در پایان این نشست با حضور مدیرعامل باشگاه پویااز عوامل مجموعه محله گل و بلبل تقدیر به عمل آمد.
انتهای پیام/
R1427/P1356/S4,34/CT13منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۳۵۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیش از ۲هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در خوزستان پرداخت شد
به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ سید اسلام موسوی عصر امروز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال گذشته ۲۲۰۰ کولر، ۱۷۸ هزار و ۵۴۹؛ بسته معیشتی و ۴۶ هزار و ۵۶۸ بسته لوازمالتحریر به دانش آموزان نیازمند اهدا شد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خوزستان افزود: همچنین در سال گذشته با پرداخت ۲ هزار و ۵۵۰ فقره تسهیلات قرضالحسنه به مبلغ ۲ هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال، چهار هزار و پانصد شغل توسط بسیج سازندگی در استان ایجاد شد.
وی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰۵ واحد مسکونی توسط گروههای جهادی احداث و ۱۵۲۲ واحد مسکونی تعمیر و ۱۵۰ واحد مسکونی مددجویان کمیته امداد با مشارکت این نهاد احداث شد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خوزستان گفت: در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست نیز ۱۱ هزار و ۶۷۲ هکتار بیابان زدایی صورت گرفت و در سطح یک هزار هکتار مدیریت روانآب انجام شد.
وی با اشاره به آسفالت ۱۰ کیلومتر معابر و راه روستایی خوزستان و تخصیص یک هزار تن قیر و آبرسانی به ۱۸۹ روستای استان توسط بسیج سازندگی استان بیان کرد: تفاهمنامههایی با اداره کل ورزش و جوانان برای تجهیز ایستگاههای نجات غریق خوزستان، تفاهمنامه پنج جانبه بین کمیته امداد، بنیاد شهید، فنی و حرفهای و بسیج سازندگی در زمینه آموزش و اشتغال، توانمند سازی و تحول اجتماعی در زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی و اقتصاد مقاومتی امضا شده است.
کد خبر 6095323